Välkommen till min pysselvrå !! I Sekretären finns det massor av lådor och fack.

onsdag 19 december 2007

gott gott

Idag har jag gjort lite godis.. jag gjorde dom vanliga minttryfflarna.. men.. denna gången rullade jag dom INTE jag skar dom i rutor i stället.. mindre klet och mer tryffel i burken..
sedan har jag bakat pepparkakorna av degen jag gjorde häromdagen.. även dom har jag latat till .. jag rullade degen och skar ut tunna skivor istället för att kavla.. varför ska pepparkakorna alltid ha julmotiv för?? lika goda med halvrunda såna...

och sedan har jag kokt kola... jag har kollat tunt på en hel del utländska sidor på godis.. många av dom amerikanska har marshmallows i.. jag gjorde min kolasmet.... och nepp.. det receptet håller jag för mej själv... det är en mjuk kola .. ingen seg som man biter sönder tänderna på...
men jag avvek lite från mitt vanliga recept genom att mot slutet av koktiden hälla i hackade nötter o mandlar..... sedan klippte jag itu marshmallows och la nederst i formen.. hällde i smeten.. rörde försiktigt och hällde över fler små sönderklippta godingar..

Resultatet??!!
Ja det blev underbart goda mjuka godbitar.. smaken.. lite lätt choklad, underbar toffesmak.. och seg lite kladdig mashmallows...

Inga kommentarer: